Tuesday, November 23, 2010

aku dan kanvas kehidupan..

Aku ibarat pelukis di kanvas kehidupankumewarna dan mencorak dengan warna- warna
yang dititipkan Rabb buatkuAdakala warna- warna yang hadir mengujakankuuntuk terus berkarya di kanvas hidupku dengan penuh ceriaNamun adakala warna-warna suram yang hadirTerasa lemah segenap raga untuk terus melukis

Bungkam....terkesima...Terasa lesu meneruskan lukisan iniKosong, sepi, keliru dan pilu menyelimuti..Tiba-tiba kutersentak...Bukankah apa jua warna yang hadir adalah hadiah dari rabbmuMengapa tidak kau redha dengan warna pilihan Allah buatmu

Ya Allah, Ya Rahman..aku khilaf..aku tersasar..Ampunilah segala dosakuAku adalah hambaMuTidak layak untukku memilih warna kehidupan mengikut kehendakkuApa jua warna pilihanMu adalah terbaik buatku"Bolehjadi apa yang kamu cintai itu tidak baik untukmu""Dan bolehjadi apa yang kamu benci itu baik untukmu"Pasrah.....Ya Rahiimm..aku redha apa jua kehendakMuBerilah aku kekuatan, kesabaran dan keikhlasanTerus mewarna dan mencorak lukisan ini dengan petunjukMuBiar apapun warna yang Kau takdirkan dalam lukisan iniKau berbekalkanlah diriku dengan iman dan taqwa..

Ya Rabb...Ampunilah segala dosa-dosaku yang umpama buih di lautanPimpinlah diriku meneruskan lukisan hidup iniJauhilah aku dari kekecewaan dan putus asaTumbuhkanlah sifat redha dan sabar dalam kalbukuJadikanlah diriku hambaMu yang Kau cintaiKembalikanlah diriku ke hadratMudalam keadaan aku redha padaMudan Engkau redha padaku....Masukkan aku ke dalam Jannatul FirdausMuAmin..

1 comment:

  1. lakarlah corak kehidupan anda dengan baik,dgn warna yg baik,hasilnya pasti baik..:)

    ReplyDelete